КОНТАКТНА ІНФОРМАЦІЯ
Адреса: 20300, Черкаська область, м. Умань,
вул. Садова, 2, корп. №1, 219 ауд. e–mail: k_geo@udpu.edu.ua

«Новини кафедри»

Кожна експедиція по-своєму унікальна і неповторна. Можна з упевненістю стверджувати, що географи не тільки пізнають закони природи, а й думають про її перетворення для користі людей без шкоди самій природи.

Тому 10–12 жовтня 2019 року викладачами кафедри географії та методики її навчання була проведена регіональна експедиція Середнім Побужжям, присвячена пам’яті доцента Ганни Гончаренко.

Під час експедиції було здійснено дослідження долинно-річкових ландшафтів Середнього Побужжя (річки Арбузинка і Мертвовід, Вознесенський район, Миколаївська область). Біля села Актове, розташований Актівський каньон— унікальне природне утворення лісової й водної екосистеми з ансамблем скель і гранітних валунів, що займає площу понад 250 гектарів. Природний комплекс Актівського каньйону, як і всього надбережжя Мертвоводу, входить до складу створеного 1994 року Миколаївською обласною радою регіонального ландшафтного парку «Гранітно-степове Побужжя», унікальністю якого є гранітні скелі, пороги  водоспади з острівцями, гроти та кам’янисті береги Південного Бугу.  

Вивчаючи сучасний стан господарського комплексу Голованівського району Кіровоградської області, учасники експедиції відвідали ТОВ «Побузький феронікелевий комбінат».

Єдине в Україні та пострадянському просторі підприємство, що виробляє в промисловому масштабі феронікель з бідних окислених нікелевмісних руд.

Сприятливе географічне розташування та розвинена мережа комунікацій сприяють успішній роботі комбінату на ринку металу.

Де ознайомилися з  технологією металургійного процесу з виплавки феронікелю, яка включає в себе попередню сушку всієї маси руди зі зниженням вологості з 30-35% до 18-20%, випал рудної шихти-суміші руди з відновником (АС, АШ), а також з пилом, яка повертається після уловлювання в електрофільтрах.

Також відвідали Радонове озеро, яке затишно розташувалося поблизу села Мигія, має рукотворне походження. Свого часу, на місці озера працював кар’єр, де добували граніт. Згодом всі роботи призупинили,у підсумку, природа внесла свої корективи, заповнивши  порожнечу підземною водою.

Таким чином виникло радонове озеро, глибиною в 40 метрів з кришталево чистою та ніжно-блакитним відтінком води.

/ Без рубрики

8 жовтня 2019 року в Інституті педагогіки НАПН України (м. Київ) відбувся круглий стіл «Історія – діалог – траєкторія розвитку» (присвячений 85 річчю відділу навчання географії та економіки). Представником від Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини була завідувач кафедри географії та методики її навчання, д.п.н., проф. Оксана Браславська.

Географи порушили актуальні питання, пов’язані з проблемами сучасної географічної освіти:

  1. Історія виникнення підструктурного розділу географічного змісту в Інституті педагогіки у 1934 році.
  2. Персоналії, що творили педагогічну науку з теорії й методики навчання географії та економіки.
  3. Визначення місця і ролі відділу навчання географії та економіки в освітньому просторі України й світу.
  4. Основні етапи розвитку співпраці сектору – відділу – лабораторії з провідними науковими та навчальними установами.
  5. Напрям майбутньої роботи для розвитку методики географії.
  6. Актуальні проблеми теорії і методики навчання географії та економіки.
/ Без рубрики

Курси підвищення кваліфікації є частиною неперервної педагогічної освіти. Метою курсів є удосконалення професійних навичок шляхом поглиблення, розширення, оновлення знань, компетентностей на основі здобутого раніше освітньо-кваліфікаційного рівня та практичного досвіду.

Для вчителів географії, біології та хімії 7 жовтня 2019 року на природничо-географічному факультеті розпочато роботу курсів підвищення кваліфікації педагогічних працівників зі спеціальностей: 014.05 Середня освіта (Біологія та здоров’я людини) та 014.07 Середня освіта (Географія).

Під час проведення організаційних зборів слухачів курсів підвищення кваліфікації познайомили з професорсько-викладацьким складом кафедр, особливостями роботи курсів, матеріально-технічною базою факультету.

Слухачі курсів відвідали цікаву екскурсію в «Геолого-географічному музеї Євразії».

Професор Оксана Браславська провела ввідну лекцію з курсу «Методика навчання географії в профільній школі» на тему «Зміст та структура географічної освіти в профільній школі»

/ Без рубрики

Світ змінюється на наших очах. У наш час туризм  – це не тільки спосіб цікаво провести відпустку. Це спосіб життя, це пізнання себе, інших людей і світу, розширення кругозору, вдосконалення навичок, рис характеру. Можна погодитися з тими, хто називав туризм школою виховання, загартування характеру, формування патріотичних поглядів і переконань. Така школа виховання особливо потрібна, можна сказати, необхідна перш за все юнацтву, молоді, школярам.

Тому 25 вересня 2019 року на стадіоні «Сокіл» відбувся міський Зліт. Присвячений Всесвітньому дню туризму та міський етап Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Сокіл» («Джура») – дистанція «Смуга перешкод» (в рамках проведення зльоту) серед учнів закладів загальної середньої освіти, за участі студентів і викладачів кафедри географії та методики її навчання.

Присвячений Всесвітньому дню туризму та міський етап Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Сокіл» («Джура») – дистанція «Смуга перешкод» (в рамках проведення зльоту) серед учнів закладів загальної середньої освіти, за участі студентів і викладачів кафедри географії та методики її навчання.

Студенти І-ІV курсів спеціальності «Географія» здійснювали суддійство зльотом, який був організований Станцією юних туристів міста Умані. На всіх видах дистанцій та конкурсів студенти-географи вправно та чітко виконували свої обов’язки, чому сприяло вивчення ними навчальної дисципліни «Краєзнавство і туризм» (проф. Браславська О.В. і викл. Рожі І.Г.)

 Мета заходу: збереження, відновлення, популяризація масового туризму та краєзнавства; популяризація та пропаганда туризму серед учнівської молоді, підвищення туристської майстерності учасників Зльоту; зміцнення дружніх стосунків між юними туристами; виховання дітей та молоді у дусі відданості Батьківщині та українському народу через відродження національних і загальнолюдських духовних та моральних цінностей; набуття учнями знань, умінь і навичок, необхідних захиснику Вітчизни; формування у молоді високих морально-психологічних якостей: доброчинності, мужності, сміливості, рішучості, відваги, стійкості, наполегливості, дисциплінованості та ініціативності на основі відновлених народних традицій.


Співпраця кафедри географії та методики її навчання зі Станцією юних туристів міста Умані, під керівництвом Кучеренка Віталія Анатолійовича, сприяє формуванню в майбутніх учителів географії практичних навичок краєзнавчо-туристської роботи.

/ Без рубрики

Важливим питанням у практичній підготовці майбутніх фахівців є забезпечення її неперервності та послідовності у набутті необхідного обсягу практичних знань, умінь і навичок. Згідно навчального плану студенти 42 групи спеціальності 014.07 Середня освіта (Географія) з 16 по 21 вересня 2019 р. проходили перший етап географо-біологічної навчальної практики під керівництвом д.п.н., проф. Оксани Браславської та к.п.н., Інни Рожі в смт. Сергіївка Білгород-Дністровського району Одеської області.

За поставленими завданнями практики студенти відвідували цікаві туристичні місця України. Зокрема, м. Вилково, що розташоване в українській частині дельти Дунаю, на крайньому південному заході України, в Кілійському районі Одеської області. У народі воно відоме під назвою «Українська Венеція». Це останній населений пункт на берегах Дунаю перед його впадінням в Чорне море.

Практиканти ознайомилися з особливостями функціонування «Центру культури вина Шабо», який розташований за 70 кілометрів від Одеси в селі Шабо.

Центр об’єднує діюче високотехнологічне підприємство, стародавні винні підвали, дегустаційний зал, експозиції сучасного скульптурного та архітектурного мистецтва, а також Музей вина і виноробства. Відвідали сучасну сироварню, що побудована за європейським зразком у поєднанні новітнього і автентичного обладнання з Голландії, з оригінальними голландськими технологіями й українськими майстрами-сироварами.

Крім того, за сприяння профспілки університету (голова доц. Валентин Хитрук), під час навчальної практики студенти оздоровлювалися на березі Чорного моря (Шаболатський лиман), де сформувалися головні бальнеологічні ресурси лиману – мінералізована вода і лікувальні грязі.

Їх застосування покращує кровообіг та обмінні процеси, надає анестезуючу і протизапальну дію, посилює життєздатність організму й омолоджує його, нормалізує гормональний фон, сприяє виведенню з організму радіонуклідів.   

/ Без рубрики

Студенти-географи 1-го курсу 2 групи природничо-географічного факультету, 19 вересня 2019 року разом зі своїм куратором кандидатом педагогічних наук Макаревич Ілоною Миколаївною, здійснили екскурсію до державного історико-архітектурного заповідника «Стара Умань», де відвідали персональну виставку знаного художника Віктора Лісаченка. Автор представив свої живописні графічні роботи та фотографії під назвою «Заповідник Віктора Лісаченка».

Студенти прослухали цікаву розповідь працівника заповідника про саму будівлю та експонати, що в ній знаходяться.

Жоден зі студентів не залишився незацікавленим. Кожний знайшов щось для себе. Студенська молодь мала можливість поринути  у неповторний і чарівний світ  краси,  створений з допомогою пензля та полотна, і, звичайно, таланту художника.

Після екскурсії студенти були трішки втомленими, але задоволеними та  з піднесеним настроєм повернулися до університету!

/ Без рубрики

З метою поглиблення знань з регіональної економічної і соціальної географії для студентів 32 групи природничо-географічного факультету було проведено навчальну практику (викладачі: к.п.н., Оксана Герасименко, к.г.н., Ірина Козинська).

Завданнями практики було ознайомити студентів з суспільно-географічним комплексом території; набути навиків дослідження населеного пункту, окремого підприємства, виробничої і соціальної інфраструктури, транспортного комплексів, геополітичної, геоекономічної ситуації, проблем території; оволодіти методикою польових суспільно-географічних досліджень та камерального опрацювання зібраного матеріалу; зібрання та опрацювання фактичного матеріалу, його узагальнення, набуття навичок аналітично-конструктивного опрацювання та самостійного дослідження; ознайомлення з просторовою організацією мікрорайонів м. Умань; відображення результатів дослідження у формі письмового звіту, графічних і картографічних моделей.

Студенти здійснили моніторинг суспільно-географічної інфраструктури м. Умань, використовуючи матеріали бібліотеки УДПУ імені Павла Тичини, Центральної бібліотеки для дорослих м. Умань, власні спостереження; ознайомились з роботою Управління праці і соціального захисту населення Уманської міської ради, Комітетом поріднення з зарубіжними країнами; з роботою ПрАТ «Уманьферммаш», Уманського тепличного комбінату, Уманського заводу залізобетонних виробів, з роботою швейної фабрики, дослідили транспортну інфраструктуру м. Умань.

Щодня після польових суспільно-географічних досліджень, студенти здійснювали камеральну обробку результатів.

/ Без рубрики

Невід’ємною складовою частиною підготовки студентів 014.07 Середня освіта (Географія) до роботи вчителя географії є навчальна практика із загальногеографічних дисциплін. Згідно навчального плану студенти 12 групи 3-7 червня 2019 року під керівництвом професора, доктора геологічних наук Сергія Половки, викладачів Руслани Дідури та Тетяни Черненко. проходили навчальну практику з «Геології із основами геохімії» та «Картографії із основами топографії».

Мета польової практики: виробити у студентів навички визначення мінералів та гірських порід, ознайомитися із геологічною будовою Умані та фізико-географічною характеристикою району, також закріпити знання роботи із топографічною картою.

Навчально-польова практика здійснювалась за такими маршрутами:

Маршрут №1 Ознайомлення із м. Умань

Точка 1. Екскурсія до Краєзнавчого музею

Точка 2. Комплекс фонтанів «Перлина Умані»

Маршрут №2 Дослідження водно-антропогенних форм рельєфу

м. Умань

Точка 1, 2, 3. Екскурсія до р. Кам`янка, ставу «Мегометр», ставу «Звірки».

Маршрут №3 Дослідження геологічної будови та виходів УКЩ на прикладі Дендрологічного парку «Софіївка» НАН України.

Маршрут №4 Екскурсія до Черкаської філії

«УкрАвтодору» у м. Умань.

Студенти дізнались про схему роботи підприємства та транспортні засоби, за допомогою яких виконується ремонтні роботи на автошляхах.

Маршрут № 5 Похід на асфальтобетонний завод «Авангард».

Маршрут №6 Похід на «Умань Гран кар’єр» та кар’єр у с. Городецьке.

При проведенні польової практики з «Геології з основами геохімії» та «Картографії з основами топографії» студенти набули навичок комплексного вивчення місцевої природи, поглибили і розширили теоретичні знання, оволоділи уміннями використовувати отримані знання на практиці. Також навчились визначати та досліджувати різні гірські породи, засвоїли й закріпили набуті знання отримані на лекціях і лабораторних роботах.

Насичена програма практики стала важливим етапом професійного розвитку студентів-географів, а у поєднанні з цікавим дозвіллям – запорукою чудового настрою і нових вражень.

/ Без рубрики

20 травня 2019 року на агробіостанції відбувся туристсько-краєзнавчий зліт, присвячений Дню науки серед студентів-географів природничо-географічного факультету Уманського державного університету імені Павла Тичини, організатором якого виступила кафедра географії та методики її навчання. Зліт здійснювався під керівництвом доктора педагогічних наук, професора, завідувача кафедри географії та методики її навчання Оксани Браславської та кандидата педагогічних наук, викладача Інни Рожі.

Для участі у туристсько-краєзнавчому Зльоті подали заявки 5 команд:

«Юні географи» (І курс),

«Торнадо» (ІІ курс),

«Спрайт» (ІІІ курс),

«Едельвейс» (ІV курс),

«Old school» (V курс).

Команди проходили спортивну смугу перешкод, яка включає такі етапи, як: рух по купинах, рух по жердинах, переправа по паралельних мотузках, дзвінка павутинка, рух по лабіринту, підлаз та спальник.

До конкурсної програми включено:

  • в’язання вузлів,
  • розпалювання вогнища,
  • виготовлення стінгазет «Будні туриста»,
  • встановлення намету,
  • краєзнавча вікторина.

Правильність виконання завдань кожного етапу перевіряло журі у складі декана природничо-географічного факультету, доктора сільськогосподарських наук, професора кафедри біології та методики її навчання Валерія Миколайка; доктора педагогічних наук, професора, завідувача кафедри географії та методики її навчання Оксани Браславської; кандидата біологічних наук, доцента, завідувача кафедри біології та методики її навчання Ігоря Красноштана; кандидата географічних наук, доцента кафедри географії та методики її навчання Ірини Кравцової; директора Станції юних туристів міста Умань Віталія Кучеренка; керівника туристсько-краєзнавчого гуртка Будинку дитячої та юнацької творчості міста Жашків Оксана Якобчук та магістрантів спеціальності 014.07 Середня освіта (Географія).

Суддійством щодо конкурсу кашоварів займався кандидат географічних наук, доцент Олексій Ситник.

Дякуємо нашим шановним спонсорам за цінні подарунки та солодощі.

Переможцем туристсько-краєзнавчого зльоту 2019 року стала команда «Едельвейс» 42 група природничо-географічного факультету УДПУ імені Павла Тичини .

Вітаємо наших переможців!!!

Бажаємо наснаги та успіху!

/ Без рубрики

20 травня 2019 року доцентом кафедри географії та методики її навчання Олександром Лавриком була проведена відкрита лекція з дисципліни «Загальне землезнавство» на тему «Рухи Землі та їх наслідки» для студентів І курсу 8 групи, які навчаються за спеціальністю 101 «Екологія».

Метою заняття було: ознайомити студентів з видами рухів Землі у просторі; вивчити параметри орбітального та осьового обертання планети, руху системи «Земля-Місяць» та їх географічні наслідки.

Заняття відвідали: зав. кафедри географії та методики її навчання, д. п. н., проф. Оксана Браславська; д. геол. н., проф. Сергій Половка; к. г. н., доц. Олексій Ситник; к. п. н., доц. Андрій Максютов; к. п. н., доц. Оксана Герасименко; к. г. н., викл. Ірина Козинська; викл. Руслана Дідура

Лекція проводилася за чітко розробленим планом, складеним відповідно до програми навчальної дисципліни.

Викладач доступно доніс до студентів доцільність вивчення зазначеної теми та ознайомив із основними питаннями, корті слід розглянути, щоб отримати вичерпні знання.

Олександр Лаврик, використовуючи особистісно-орієнтований підхід до студентів, налаштував групу до заняття, підтримував творчу атмосферу упродовж лекції і систематично перевіряв закріплення вивченого матеріалу опорними запитаннями.

/ Без рубрики