КОНТАКТНА ІНФОРМАЦІЯ
Адреса: 20300, Черкаська область, м. Умань,
вул. Садова, 2, корп. №1, 219 ауд. e–mail: k_geo@udpu.edu.ua

«Новини кафедри»

20 вересня 2023 року кандидат педагогічних наук, доцент кафедри географії та методики її навчання Оксана Герасименко взяла участь у роботі круглого столу «Перспективні освітні моделі спеціалізованої освіти наукового спрямування», який проводиться в межах V відкритого онлайн-форуму України «Інноваційні трансформації в сучасній освіті: виклики, реалії, стратегії». Організатори заходу: Міністерство освіти і науки України, Національна академія педагогічних наук, інститут обдарованої дитини НАПН України, Національний центр «Мала академія наук», кафедра UNESCO з наукової освіти українського державного університету імені Михайла Драгоманова.

Учасниками були співробітники установ Міністерства освіти та науки України, Національної академії наук України та галузевих академій, зокрема Національної академії педагогічних наук України; керівники і вчителі закладів загальної середньої та позашкільної освіти та спеціалізованої освіти наукового спрямування; аспіранти, докторанти, студенти, викладачі закладів вищої освіти педагогічного профілю; керівники та представники обласних і районних управлінь освіти, інститутів післядипломної освіти та центрів професійного розвитку педагогічних працівників.

Зустріч проходила у дистанційному форматі, географія 472 учасників – усі регіони України. Організатори забезпечили пряму відеотрансляцію заходу: https://www.youtube.com/watch?v=2mcYhmXd03U.

З вітальним словом та мотиваційною промовою виступили:

Станіслав ДОВГИЙ, доктор фізико-математичних наук, професор, академік НАН України, академік НАПН України, президент Національного центру «Мала академія наук України», Максим ГАЛЬЧЕНКО, доктор філософських наук, директор Інституту обдарованої дитини НАПН України, Денис СВИРИДЕНКО, доктор філософських наук, професор, завідувач кафедри ЮНЕСКО з наукової освіти Українського державного університету імені Михайла Драгоманова.

Наукова тематика круглого столу пов’язана з науковою проблематикою відділу проектування розвитку обдарованості інституту обдарованої дитини Національної академії педагогічних наук України. На обговорення винесено питання: роль і завдання освіти у відновленні, модернізації та євроінтеграції України; моделі спеціалізованої освіти наукового спрямування: цілі, основні аспекти та характеристики; особливості впровадження наукової освіти у вітчизняній освітній практиці.

Оксана ГЕРАСИМЕНКО виступила з доповіддю на тему: «Використання інтерактивних технологій колективно-групового навчання (на прикладах вивчення шкільних курсів географії та природознавства «Пізнаємо природу»)».

По завершенню всі учасники оформили анкету з федбеком. У підсумку було відзначено актуальність, науковість, чіткість, регламентованість заходу.

/ Без рубрики

26 вересня 2023р. відбулось спільне засідання кафедр географії та методики її навчання й біології та методики її навчання. Одним з питань порядку денного було проведення навчальних та виробничих практик зі студентами освітньо-професійних програм Середня освіта (Географія. Біологія та здоров’я людини) першого (бакалаврського) рівня та другого (магістерського) рівня.

Науково-педагогічні працівники опрацювали «Положення про робочу організацію практик в Уманському державному педагогічному університеті імені Павла Тичини (денної та заочної форми навчання)», затверджене на засіданні вченої ради Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини 26.01.2021 р., протокол №10.

Завідувач кафедри географії та методики її навчання, професор, доктор педагогічних наук Оксана Браславська окреслила цілі й завдання навчальної та виробничої практик здобувачів освіти.

Завідувач кафедри біології та методики її навчання, доцент, кандидат біологічних наук Ігор Красноштан окреслив наступність і взаємозв’язок практичної підготовки студентів.

Гарант освітньо-професійної програми Середня освіта (Географія. Біологія та здоров’я людини) першого (бакалаврського) рівня доц. Оксана Герасименко зазначила, що освітня програма та навчальний план передбачають практичну підготовку здобувачів вищої освіти, яка дозволяє їм здобути компетентності, необхідні для подальшої професійної діяльності. Зміст, наступність і взаємозв’язок всіх видів практик відображено у наскрізній програмі практики. Види та обсяги практик визначено в ОП та становлять 11% (27 кредитів ЄКТС): навчальна географічна практика (3 кредити ЄКТС) для здобувачів освіти І курсу; навчальна географо-біологічна практика (3 кредити ЄКТС) для здобувачів освіти ІІ курсу; навчальна біогеографічна практика (3 кредити ЄКТС) та навчальна (педагогічна) практика (3 кредити ЄКТС) для здобувачів освіти ІІІ курсу; фахова навчальна практика (3 кредити ЄКТС) та виробнича (педагогічна) практика (9 кредитів ЄКТС) для здобувачів освіти ІV курсу.

Гарант освітньо-професійної програми Середня освіта (Географія. Біологія та здоров’я людини) другого (магістерського) рівня доц. Інна Рожі повідомила, що здобувачі освіти отримують практичні навички під час виробничої (педагогічної) практики (9 кредитів ЄКТС).

Заступник декана природничо-географічного факультету з організації фахових практик доц. Олексій Ситник зазначив, що навчальну практику здобувачі освіти можуть проходити за розробленими маршрутами у вигляді експедицій чи екскурсій з подальшою камеральною обробкою результатів у структурних підрозділах університету. Реалії сьогодення ставлять перед учасниками освітнього процесу особливі форми проходження та захист практик у дистанційному форматі.

Заступник декана з педагогічної практики старший викладач кафедри біології та методики її навчання Тетяна Небикова звернула увагу присутніх на організацію виробничої (педагогічної) практики у здобувачів освіти першого (бакалаврського) рівня та другого (магістерського) рівня освітньо-професійних програм Середня освіта (Географія. Біологія та здоров’я людини).

У ході засідання було зазначено, що під час проходження практик здобувачі удосконалюють уміння та навички, які були отримані під час теоретичного навчання та є необхідною складовою підготовки фахівців.

/ Без рубрики

Професорсько-викладацький склад природничо-географічного факультету Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини сердечно вітає колегу, наставника, друга, щиру і добру людину, кандидата географічних наук, доцента кафедри географії та методики її навчання Ситника Олексія Івановича

Щиро вітаємо Вас зі славним ювілеєм!

Зичимо міцного здоров’я, щастя,

добра, миру і благополуччя.

Бажаємо нових здобутків,

незгасаючої енергії та невтомності.

Нехай здійснюються всі Ваші мрії і сподівання,

втілюються в життя нові педагогічні ідеї і задуми,

а поруч у житті, як вірні супутники,

завжди крокують віра і надія.

Божої благодаті Вам на сотню літ!



/ Без рубрики

14 вересня 2023 року проведено засідання проєктної групи освітньо-професійної програми Геодезія та землеустрій першого (бакалаврського) рівня вищої освіти галузі знань 19 Архітектура та будівництво за спеціальністю 193 Геодезія та землеустрій.

Зустріч проходила у дистанційному форматі із застосуванням платформи Zoom-конференція у складі: гарант ОПП кандидат географічних наук, доцент Ситник О.І., доктор технічних наук, професор Боровий В.О., кандидат технічних наук, доцент Дець Т.І., кандидат сільськогосподарських наук, доцент Кирилюк В.П. та викладач-стажист Рожі Т.А.

У процесі обговорення акцентовано увагу на особливостях та перевагах програми; структурно-логічній схемі, у якій наведено освітні компоненти та взаємозв’язки між ними; на переліку обов’язкових та вибіркових компонент, зазначено, що ОПП Геодезія та землеустрій відповідає діючому стандарту.

Під час проведеної зустрічі були сформовані конструктивні пропозиції щодо удосконалення освітньої програми.

/ Без рубрики

ІІ Всеукраїнська науково-практична конференція «Туристичний бренд як чинник формування позитивного іміджу територіальних громад», яка проводилася в рамках культурно-мистецької акції «Паротяги мчать до Перемоги», відбулася наприкінці серпня 2023 року у м. Гайворон Кіровоградської області. Співорганізаторами конференції виступили: Гайворонська міська рада; Український державний центр національно-патріотичного виховання, краєзнавства та туризму учнівської молоді; департамент культури та туризму Кіровоградської обласної державної адміністрації; відділ культури, туризму та культурної спадщини Гайворонської міської ради Кіровоградської області, кафедра міжнародного туризму та країнознавства Національного авіаційного університету (м. Київ), кафедра географії та методики її навчання Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини (м. Умань), кафедра географії Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського  (м. Вінниця).

Мета конференції – привернути увагу громадськості до питання збереження вузькоколійної залізниці в Гайворонській міській територіальній громаді, обговорення теоретичних і прикладних аспектів сприяння розвитку туризму, налагодження співробітництва місцевої влади, науки, освіти, культури та бізнесу щодо розвитку туристичного бренду регіону.

Програма конференції включала пленарне засідання та роботу восьми секцій:

  1. Регіональна рекреаційна географія та туризмознавство: сучасний стан, проблеми та перспективи розвитку
  2. Сучасні економічні, соціальні та рекреаційні студії України: їх значення для розвитку рекреаційно-туристичного природокористування територіальних громад.
  3. Туризм як сучасний спосіб пізнання території.
  4. Дослідження краєзнавчої спадщини  територіальних громад. Видатні краєзнавці регіонів.
  5. Проблеми природокористування: виклики для територіальних громад.
  6. Стан туристичної інфраструктури територіальних громад: проблеми і перспективи.
  7. Ринок рекреаційно-туристичних послуг України. Економічні проблеми, менеджмент та маркетинг в туризмі
  8. Рекреаційно-туристична освіта та кадрове забезпечення рекреаційно-туристичної сфери.

Під час роботи конференції були оприлюднені доповіді, що стосувалися питань історії, географії, економіки, теоретичних і прикладних питань розвитку туризму, народознавчих традицій України та Гайворонського краю, сучасного стану та перспектив розвитку вузькоколійного туризму у регіоні та зарубіжних країнах, вдосконалення туристичної інфраструктури та інші.

Учасники конференції обговорили: туристичні ресурси Гайворонщини, зокрема, природно-рекреаційні, історико-культурні, соціально-економічні; збереження екологічної рівноваги в регіоні; визначні історичні пам’ятки краю; познайомилися з діяльністю відомих краєзнавців регіону та сучасним станом рекреаційно-туристичних послуг в зарубіжних країнах.

Науковці із закладів вищої освіти представили вагомий власний досвід профільної діяльності у сфері розвитку геотуризму, культурно-історичної діяльності. Також були представлені доповіді учасників із Бельгії, Чехії, Австралії.

Заслухавши та обговоривши доповіді, учасники конференції визнали пріоритетність економічного розвитку Гайворонщини в контексті розвитку туризму з його феноменальними можливостями матеріального і духовного збагачення населення, а також важливість популяризації туристичних та рекреаційних можливостей Гайворонської міської територіальної громади з метою зростання інвестиційної привабливості територій, збільшення туристичних потоків та розширення географії подорожі мандрівників.

На підставі представлених доповідей та матеріалів учасниками конференції прийнято низку рекомендацій щодо:  об’єднання зусиль інвесторів, органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, освітніх та наукових закладів, громадських організацій, місцевих краєзнавців навколо питання щодо збереження вузькоколійної залізниці на території Гайворонщини; єдиного бачення розвитку та представлення туристично-рекреаційної привабливості Гайворонської міської територіальної громади на форумах і презентаціях різних рівнів; консолідації зусиль культурно-освітніх, наукових та громадських інституцій, а також суб’єктів туристичного бізнесу для популяризації маловідомих сторінок культурно-історичної спадщини населених пунктів регіону.

/ Без рубрики

З 22 травня по 4 червня 2023 року студенти 12 групи ПГФ проходили навчальну географічну практику в місті Умані, на території Буцького каньйону, с. Завалля, у м. Гайвороні, в с. Ставки під керівництвом доцента кафедри географії та методики її навчання Ситника Олексія Івановича.

/ Без рубрики

З 12 по 16 червня 2023 року на природничо-географічному факультеті відбулися дистанційні курси підвищення кваліфікації для вчителів географії на тему «Сучасні освітні технології навчання географії в умовах НУШ».

Участь у курсах взяло 14 вчителів географії Бабанської, Паланської, Христинівської ОТГ Уманського району, Тальнівської ОТГ Звенигородського району Черкаської області, Первомайської ОТГ Первомайського району Миколаївської області, Теплицької ОТГ Гайсинського району Вінницької області, Миколаївської ОТГ Березівського району Одеської області, Гайворонської ОТГ Голованівського району Кіровоградської області.

Курси підвищення кваліфікації вчителів географії проводила Оксана Герасименко, доцент кафедри географії та методики її навчання, кандидат педагогічних наук. Зустрічі відбувались на платформі Google Meet. Всі учасники отримали електронний пакет необхідних документів для роботи вчителя в умовах Нової української школи.

Серед основних завдань, що обговорювались на заняттях, були технології навчання географії, особливості оцінювання навчальних досягнень учнів, організація ефективного і безпечного освітнього середовища, сутність та основні принципи педагогіки партнерства, особливості роботи з дітьми з порушеннями психофізичного розвитку в умовах закладу загальної середньої освіти.

Тестування результатів навчання показало, що курсисти виконали понад 80% завдань.

/ Без рубрики

В умовах наростаючих кліматичних змін гідротехнічна меліорація земель все частіше розглядається як ключова умова сталих врожаїв. Тому інвентаризація масивів меліорованих земель і внесення їх до Державного земельного кадастру нині є важливою передумовою створення об’єднань водокористувачів, які візьмуть на себе відповідальність за функціонування меліоративних систем.

8 червня 2023 року відбувся всеукраїнський круглий стіл на тему: «Інвентаризація масивів меліорованих земель: на шляху до сталого зрошуваного землеробства» до якого долучилися декан природничо-географічного факультету доктор сільськогосподарських наук, професор кафедри біології та методики її навчання Валерій Миколайко, кандидат сільськогосподарських наук, доцент кафедри географії та методики її навчання Володимир Кирилюк та викладач-стажист Томас Рожі.

Організаторами виступили: ГО «Асоціація фахівців землеустрою України», факультет землевпорядкування НУБіП, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру, Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України та Державне агентство меліорації та рибного господарства України.

Питання для обговорення, які ставили перед собою організатори із провідними фахівцями:

– Як здійснювати інвентаризацію масивів меліорованих земель?

– Як внести відомості про масиви меліорованих земель та меліоративні системи до ДЗК?

– Що буде із меліорованими землями півдня України після руйнування Каховської ГЕС?

– Чи достатня нормативно-правова база для землеустрою та ефективного використання меліорованих земель?

Науково-педагогічні працівники природничо-географічного факультету щиро вдячні організаторам за можливість бути проінформованими про інвентаризацію масивів меліорованих земель й внесення їх до Державного земельного кадастру і про те, що потрібно буде зробити для відновлення зрошуваного землеробства України після звільнення лівобережжя Дніпра, беручи до уваги наслідки руйнування греблі Каховської ГЕС.

Варто зазначити, що користь від участі в цьому круглому столі для викладачів природничо-географічного факультету є безсумнівною.

/ Без рубрики

Навчальна практика – один із основних компонентів навчального процесу у закладах вищої освіти.  Вона характеризується як елемент процесу навчання так і має свої особливості, що визначають специфіку підходів до визначення її мети, змісту, форм, методів та засобів проведення. Під час практики здійснюється формування та закріплення професійних вмінь і навичок, які базуються на отриманих під час аудиторної роботи знаннях, що є пріоритетним у розвитку компетентності вчителя природничих дисциплін. Адже саме взаємозв’язок теорії і практики є основою у вивченні майбутніми вчителями фундаментальних та спеціальних природничих дисциплін, сприяє здійсненню міждисциплінарних зв’язків діяльності викладачів закладів вищої освіти.

Практична підготовка здобувачів вищої освіти є однією з форм освітнього процесу, завдяки якій не лише здійснюється перевірка їх фахових компетентностей, а й створюються широкі можливості для формування дослідницької культури майбутніх фахівців у конкретній науковій галузі. Навчальні (польові) практики з природничих дисциплін – обов’язкова ланка навчального процесу в системі вищої освіти природничо-наукового спрямування, які передбачають розширювати і поглиблювати знання студентів, отриманих під час теоретичного вивчення програмового матеріалу. Вони сприяють формуванню природничого світогляду та естетичного виховання студентів, дають наочне уявлення про природні явища та взаємозв’язки між ними, навчають реєструвати факти та аналізувати їх, узагальнювати побачене й робити висновки.

З метою вивчення геологічної будови території Центральної України, особливостей функціонування підприємств гірничодобувної промисловості, похідних антропогенних форм рельєфу, гідрологічних характеристик р. Південний Буг відповідно програми навчальної географічної практики упродовж 30.05.2023р. — 04.06. 2023 р. була організована навчальна  екскурсія територією Уманського району Черкаської області та Голованівського району Кіровоградської області для здобувачів вищої освіти спеціальностей 193 Геодезія та землеустрій (Освітня програма: Геодезія та землеустрій), 014.07  Середня освіта (Географія) (Освітня програма: Середня освіта (Географія. Біологія та здоров’я людини)

Зокрема, студенти відвідали Буцький каньйон, вивчили його геологічну будову, склад та умови залягання гірських порід, флювіальну морфоскульптуру, пов’язану з діяльністю р. Гірський Тікич.

За традицією для здобувачів вищої освіти Вячеслав Ніколаєвський, геолог ПраТ «Заваллівський графітовий комбінат» (смт. Завалля, Голованівський район Кіровоградської області),  провів змістовну екскурсію кар’єром, пояснивши умови залягання та добування графітової руди, формування об’єктів антропогенної мофоскульптури техногенного походження.

Невід’ємною складовою навчальної практики є вивчення будови долини та визначення морфометричних характеристик  р. Південний Буг. Зокрема, студенти мали змогу визначити: якість води; елементи річкової долини; характер течії річки; провести вимірювання глибини і ширини течії, за проведеними вимірами обрахувати витрати води.

Значна увага приділялась виховній роботі. Здобувачі вищої освіти ознайомились з  експозицією Гайворонського краєзнавчого музею.

Аби вшанувати пам’ять загиблих українських воїнів студенти відвідали  виставку-реквієм «Моє серце – сталь! Моя кров – Азов!». Світлини бійців Окремого загону спеціального призначення «Азов», незламних захисників Маріуполя, безсмертних героїв не залишають байдужими нікого.

З великою зацікавленістю й одночасно зі смутком в очах та скорботою в душі студенти слухали розповідь про українських героїв, глибоко переймаючись їх долею, сьогоденням та майбутнім України.

Упродовж навчальної екскурсії здобувачі вищої освіти  мали змогу перебувати у відділенні реабілітації, оздоровлення і відпочинку змішаного типу «Буг» в с. Ставки Гайсинського району Вінницької області.

Студенти упродовж навчальної географічної практики набули певних навичок проведення польових досліджень, організації побуту та дозвілля.

/ Без рубрики