«Новини кафедри»
З 16 по 23 червня 2025 року декан факультету природничої освіти та природокористування, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри географії, геодезії та землеустрою Інна Рожі та викладач Томас Рожі взяли участь в освітній Літній школі, яку організовувала кафедра картографії та геопросторового моделювання Національного університету «Львівська політехніка» в рамках освітньої програми «Інженерія геоінформаційних систем» на тему: «ГІС-технології в шкільній освіті: інтеграція теорії і практики». Навчання було спрямоване на удосконалення професійної компетентності педагогів у сфері використання геоінформаційних систем (ГІС) у навчальному процесі.
Програма Літньої школи складалася з наступних тем:
- основи геоінформаційних систем (ГІС);
- робота з просторовими даними та картами;
- вивчення природи та соціального середовища за допомогою ГІС;
- застосування ГІС у науці, туризмі, екології;
- проєктна діяльність та практичні завдання ГІС-технології можна застосовувати на уроках географії, інформатики, біології, екології, історії та громадянської освіти для візуалізації, аналізу й дослідження просторових даних.
Усі учасники Літньої школи отримали сертифікати, що підтверджують підвищення кваліфікації, а також нові методичні матеріали для подальшого застосування в освітній діяльності.


З 16 по 23 червня 2025 року декан факультету природничої освіти та природокористування, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри географії, геодезії та землеустрою Інна Рожі та викладач Томас Рожі взяли участь в освітній Літній школі, яку організовувала кафедра картографії та геопросторового моделювання Національного університету «Львівська політехніка» в рамках освітньої програми «Інженерія геоінформаційних систем» на тему: «ГІС-технології в шкільній освіті: інтеграція теорії і практики». Навчання було спрямоване на удосконалення професійної компетентності педагогів у сфері використання геоінформаційних систем (ГІС) у навчальному процесі.
Програма Літньої школи складалася з наступних тем:
- основи геоінформаційних систем (ГІС);
- робота з просторовими даними та картами;
- вивчення природи та соціального середовища за допомогою ГІС;
- застосування ГІС у науці, туризмі, екології;
- проєктна діяльність та практичні завдання ГІС-технології можна застосовувати на уроках географії, інформатики, біології, екології, історії та громадянської освіти для візуалізації, аналізу й дослідження просторових даних.
Усі учасники Літньої школи отримали сертифікати, що підтверджують підвищення кваліфікації, а також нові методичні матеріали для подальшого застосування в освітній діяльності.


На факультеті природничої освіти та природокористування відбулася тематична виховна година, присвячена Дню Конституції України.
У межах заходу здобувачі вищої освіти обговорили історичні передумови ухвалення Основного Закону, його ключові положення та значення Конституції як фундаменту правової держави. Особливу увагу було приділено ролі громадянина у побудові демократичного суспільства та збереженню правових цінностей з огляду на сучасні умови.
Захід мав на меті формування у молоді правової свідомості, поваги до державних символів та активної громадянської позиції. Атмосфера виховної години сприяла відкритому діалогу, де кожен учасник мав змогу висловити власні думки щодо ролі Конституції в житті українців.


Протягом червня 2025 року на факультеті відбувалися захисти кваліфікаційних робіт здобувачів вищої освіти ОС «Бакалавр» за спеціальністю 014.07 Середня освіта (Географія). Цей підсумковий етап професійної підготовки став важливою подією як для студентів, так і для науково-педагогічних працівників, керівників робіт та членів екзаменаційної комісії.
Під час захисту здобувачі освіти продемонстрували належний рівень сформованості фахових і методичних компетентностей, необхідних для здійснення професійної діяльності в галузі географічної освіти. Тематика представлених робіт охоплювала широке коло актуальних питань шкільного курсу географії, методики його викладання, дослідження географічних об’єктів і явищ, формування компетентностей учнів, використання інтерактивних технологій, цифрових ресурсів, картографічного матеріалу та інноваційних форм навчання.
Особлива увага приділялася питанням реалізації компетентнісного підходу, розвитку новітнього (критичного) та географічного мислення в учнів, формуванню усвідомлення основ сталого розвитку засобами шкільної географії. Дослідницький компонент кваліфікаційних робіт охоплював як теоретичні, так і практико-орієнтовані аспекти організації освітнього процесу в сучасній школі.
Захист проходив у конструктивній, науково обґрунтованій атмосфері. Студенти впевнено представляли свої дослідження, чітко аргументували висновки, демонстрували володіння матеріалом, педагогічну майстерність, креативність та готовність до роботи в умовах Нової української школи.
За результатами захисту більшість здобувачів отримали високі оцінки, що підтвердило якісну фахову підготовку та відповідність випускників сучасним вимогам освітньої галузі.
Підсумковий захист став не лише завершенням освітньої програми бакалаврату, а й важливим кроком на шляху до професійної реалізації майбутніх учителів географії ‒ компетентних, відповідальних, вмотивованих і відкритих до інновацій.




25 червня 2025 року відбулася підсумкова зустріч, присвячена реалізації програм внутрішньої академічної мобільності між Уманським державним педагогічним університетом імені Павла Тичини та Сумським державним педагогічним університетом імені А.С. Макаренка.
У заході взяли участь декани факультетів, завідувачі кафедр, викладачі, гаранти освітніх програм, координатори академічної мобільності та студенти обох закладів вищої освіти.
У рамках програми внутрішньої академічної мобільності здобувач вищої освіти першого (бакалаврського) рівня за спеціальністю 014 Середня освіта (Географія) освітньої програми «Середня освіта (Географія. Біологія та здоров’я людини)» Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини Слободяник Владислав успішно завершив навчання в Сумському державному педагогічному університеті імені А.С. Макаренка, опанувавши дисципліну «Екскурсознавство з основами музеєзнавства» та отримавши оцінку «відмінно».
У свою чергу, здобувачі освіти з СумДПУ імені А.С. Макаренка – Герасименко Дар’я та Панченко Олександр, які навчаються за тією ж спеціальністю та освітньою програмою, проходили навчання в УДПУ імені Павла Тичини. Дар’я опанувала курс «Географія населення», а Олександр – «Рекреаційна географія», обидва також успішно завершили програму з оцінками «відмінно».
Зустріч, що відбулася, стала не лише підсумком ефективної реалізації програм академічної мобільності, а й важливим кроком у розширенні партнерських зв’язків між університетами. Учасники поділилися своїми досягненнями, враженнями від навчання в іншому закладі та обговорили перспективи подальшої співпраці.
Програми академічної мобільності сприяють збагаченню освітнього досвіду здобувачів освіти, формують навички адаптації до нового академічного середовища та відкривають нові можливості для міжуніверситетського обміну.
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини висловлює вдячність партнерам із СумДПУ імені А.С. Макаренка за плідну співпрацю та створення сприятливих умов для реалізації академічної мобільності здобувачів освіти.





Учні Уманської гімназії №10 разом із вчителями здійснили пізнавальну екскурсію до геолого-географічного музею Євразії Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини.
Екскурсію для школярів провела Оксана Герасименко, доцент кафедри географії, геодезії та землеустрою. Завдяки її професіоналізму та захопленій манері розповіді учні поринули у захопливий світ геології.
Під час візиту школярі мали змогу ознайомитися з унікальною колекцією мінералів, гірських порід і викопних решток, що охоплює різні геологічні епохи. Експозиція музею не лише розширила уявлення учнів про будову Землі та її історію, а й зацікавила багатьох у подальшому вивченні природничих наук.
Особливе враження справили зразки мінералів із різних куточків Євразії, а також інтерактивні елементи, які зробили екскурсію ще більш захопливою.
Екскурсія сприяла формуванню пізнавального інтересу до вивчення географії.

Нещодавно вийшла з друку монографія «European Green Dimensions: Fundamental, Applied, and Industrial Aspects». Примітним є те, що у монографії відображені публікації двох груп викладачів факультету природничої освіти та природокористування (С. Совгіра, О. Ситник, Н. Душечкіна та О. Браславська, І. Рожі, Т. Рожі).
Монографія присвячена проблемам Європейського зеленого курсу: можливості та наслідки для України; ініціативам Європейського зеленого курсу; Дорожній карті участі України в Європейському зеленому курсі; подоланню зміни клімату в рамках Європейського зеленого курсу; адаптації до наслідків зміни клімату; зеленому бізнесу: новим ринковим можливостям та інноваційним продуктам; енергоефективності, відновлюваній енергетиці; збереженню біорізноманіття як умови сталості екосистем; управлінню водними ресурсами: якістю води, очищенням стічних вод; захисту атмосферного повітря; системам екологічного контролю та моніторингу; управлінню промисловими та побутовими відходами.
Монографія підготовлена в рамках проекту Erasmus+JM «ЄВРОПЕЙСЬКІ ЗЕЛЕНІ ВИМІРИ». Зміст монографії, з огляду на глибинність і різнобічність екологічних проблеми, не в змозі дати вичерпну відповідь на усі поставлені в ній питання. Проте сподіваємося, що здійснені у монографії напрацювання теоретичного, аналітичного й практичного характеру будуть корисними для науковців, викладачів, керівників і фахівців, що цікавиться питаннями розв’язання екологічних проблем сучасності.




Навчальна практика студентів є важливою складовою процесу підготовки фахівців у закладах вищої освіти. Її основною метою є практичне закріплення знань, умінь і навичок, отриманих упродовж навчання в аудиторіях.
У поточному навчальному році студенти 10-ї групи факультету природничої освіти та природокористування, які навчаються за спеціальністю «Геодезія та землеустрій», проходили навчальну практику з топографії та геофізичних дисциплін.
Перед початком практичних робіт вони ознайомилися з комплексом майбутніх топографо-геодезичних завдань. Підготовка розпочиналася з інструктажу з техніки безпеки, перевірки стану геодезичних приладів, опрацювання методики виконання робіт і вимог до якості розрахункових та графічних матеріалів.
Під керівництвом доцента Кирилюка В. П. та викладача Рожі Т. А. студенти засвоювали теоретичні знання під час виконання практичних завдань у межах топографічної частини практики. Ця частина спрямована на розвиток умінь через виконання польових і камеральних топографо-геодезичних робіт. Основними завданнями було вивчення конструкції та перевірка роботи геодезичних приладів та допоміжного обладнання, ознайомлення з методиками проведення топографічних робіт, освоєння роботи з геодезичними інструментами, виконання горизонтальної та вертикальної зйомки місцевості, вирішення базових геодезичних задач у польових умовах, а також створення топографічного плану місцевості й профілю.
У межах геофізичної частини практики студенти вивчали фактори ґрунтоутворення, розпочавши з опису рослинного покриву. Одночасно було проведено аналіз рельєфу як чинника ґрунтоутворення, що включало визначення експозиції, ухилу та довжини схилів.
З 26 травня по 7 червня 2025 року відбулася навчальна практика з геодезії для студентів 20 групи спеціальності 193 Геодезія та землеустрій». Перед початком виконання завдань практичної підготовки студенти пройшли інструктаж з техніки безпеки під час виконання геодезичних робіт та перевірили справність геодезичного обладнання. Практика має важливе значення, адже вона дає змогу студентам закріпити теоретичні знання, отримані під час вивчення освітнього компоненту «Геодезія».
Під час практики майбутні фахівці з геодезії та землеустрою поглибили свої знання з теорії, опанували навички виконання геодезичних робіт із застосуванням сучасних приладів, а також навички їх обробки в камеральних умовах. Особлива увага приділялася графічним побудовам і створенню планово-картографічних матеріалів із використанням сучасного програмного забезпечення.
Керівництво практикою здійснювали доцент Кирилюк Володимир Петрович і викладач кафедри географії, геодезії та землеустрою Рожі Томас Адальбертович.


Протягом травня-червня 2025 року здобувачі вищої освіти ОПП Геодезія та землеустрій пройшли навчальну практику із землеустрою, яка є важливою складовою професійної підготовки майбутніх фахівців землевпорядної галузі.
Метою практики було закріплення знань і вмінь, отриманих під час вивчення теоретичного курсу, а також набуття первинного досвіду фахової діяльності із залучення фахівців відділу земельних відносин територіальних громад. Під час практики здобувачі вищої освіти ознайомилися з етапами розробки документації із землеустрою, провели польові геодезичні вимірювання, освоїли використання сучасного програмного забезпечення для обробки просторових даних.
Особлива увага приділялася питанням нормативно-правового забезпечення землевпорядних робіт, а також аналізу кадастрової інформації та підготовці графічних матеріалів. Здобувачі вищої освіти мали змогу застосувати набуті теоретичні знання на практиці, удосконалити навички роботи з топографо-геодезичними приладами, документами й землеустроєм у цілому.
Під час практики здобувачі вищої освіти демонстрували вміння працювати у команді, вирішувати практичні задачі землеустрою, дотримуватись професійної етики та принципів сталого землекористування.
Проходження практики стало важливим кроком на шляху формування конкурентоспроможного фахівця у сфері геодезії та землеустрою.








