«Новини кафедри»
Географія – це одна з навчальних дисциплін, яка, маючи величезний світоглядний потенціал, формує у молоді комплексне узагальнююче уявлення про Землю як планету людей, виховує патріотизм і любов до свого краю, Батьківщини; вчить орієнтуватися у складних світових соціально-економічних процесах, що постійно змінюються.
Найважливішим є питання якості географічної освіти. У кожного закладу освіти є свої труднощі, і відповідно, свій підбір методик для їх усунення. Зважаючи на проблеми у розвитку географічних компетентностей учнів, необхідно зосередити увагу на формуванні стійкої мотивації до географічних знань. Засвоєння навчального матеріалу кожного уроку буде ефективнішим, якщо учні будуть знати, де в побуті, у майбутній професії і просто в житті вони зможуть застосувати знання, уміння та навички, отримані на уроці.
Проблема активізації пізнавальної діяльності учнів набуває особливого значення у зв’язку з високими темпами розвитку й удосконалення науки й техніки, потребою суспільства в людях освічених, здатних швидко орієнтуватися в обстановці, мислити самостійно й вільних від стереотипів. Виконання такого роду завдань стає можливим тільки в умовах активного навчання, яке стимулює розумову діяльність учнів. Активне навчання, що здійснюється за допомогою активних методів, сприяє формуванню пізнавального інтересу до одержання знань і навчальної діяльності.
З метою реалізації елементів активного навчання доцентом кафедри географії, геодезії та землеустрою Олексієм Ситником для студентів 1 курсу Гайворонського політехнічного фахового коледжу було проведено заняття на тему: «Формування фізико-географічних знань». У ході роботи викладач формував hard skills та soft skills, застосовував інтерактивні та проектні технології навчання, фронтальні, групові та індивідуальні форми. Здобувачі освіти створювали ментальні карти, за допомогою методу «Навчаючи – вчуся», презентували однокурсникам створені презентації щодо висвітлення етапів формування географічних знань та становлення географії як науки.





22.04.2024р. в Уманському ліцеї № 3 Уманської міської ради Черкаської області було проведено семінар-практикум для вчителів географії закладів загальної середньої освіти Уманської міської територіальної громади на тему “Методика використання цифрових ресурсів та Stem-технологій під час вивчення географії”.
План проведення семінару-практикуму для вчителів географії закладів загальної середньої освіти Уманської міської територіальної громади
Тема. Методика використання цифрових ресурсів та Stem-технологій під час вивчення географії.
Мета семінару: мотивувати вчителів до підвищення рівня методичної майстерності при використанні цифрових ресурсів на уроках географії.
Дата проведення: 22.04.2024
Місце проведення: Уманський ліцей № 3 Уманської міської ради Черкаської області, вул. Михайла Драгоманова, 26
Початок семінару: 14:00
Організатори проведення: центр професійного розвитку педагогічних працівників управління освіти та гуманітарної політики, Уманський ліцей № 3 Уманської міської ради Черкаської області.
№ п/п | Заходи | Час проведення | Відповідальні |
1 | Реєстрація учасників семінару. Відкриття семінару | 14:00-14:10 | Плющ Т.М., консультант ЦПРПП |
2 | Виступ-презентація «УЛ № 3 – сучасний інноваційний заклад освіти» | 14:10-14:20 | Пікалюк А.І., директор УЛ № 3 |
3 | Доповідь з елементами тренінгу «Цифровізація – актуальний тренд географічної освіти. Штучний інтелект в географії» | 14:20-14:35 | Бондаренко О.С., вчитель географії УЛ № 3 |
4 | Майстер-клас «YouTube-канал, як спосіб організації дистанційного навчання» | 14:35-14:55 | Гаврилова А.В., вчитель географії УЛ № 3 |
5 | Методичний кейс «ГІС, як одна із складових цифрової освіти під час вивчення географії» | 14:50-15:20 | Григоренко Д.В., вчитель географії УЛ № 3 |
6 | STEM-освіта: від навчання до реального життя | 15.25-15.40 | Браславська О.В., доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри географії, геодезії та землеустрою УДПУ імені Павла Тичини |
7 | Ресурси для педагога: методичні аспекти впровадження STEM-освіти | 15.45-16.00 | Герасименко О.В., кандидат педагогічних наук, доцент кафедри географії, геодезії та землеустрою УДПУ імені Павла Тичини |
8 | Інтерактивна гра «Я люблю Україну» за допомогою цифрової платформи Kahoot | 16:05-16:20 | Вчителі географії УЛ № 3 |
9 | Рефлексія. Обмін думками | 16:25-16:45 | Плющ Т.М. Консультант ЦПРПП |




Доцент кафедри географії, геодезії та землеустрою Олексій Ситник 19.04.24 р. взяв участь у роботі науково-практичного семінару «Туризм в Україні: виклики та відновлення». Організаторами семінару були кафедра технологій та організації туризму і готельно-ресторанної справи Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини та кафедра туризму та готельно-ресторанної справи Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького.
Мета семінару: обговорення актуальних проблем, тенденцій розвитку туристичної галузі та окреслення шляхів повоєнного відновлення українського туризму.
Олексій Ситник та Юлія Пошенко (заступник міського голови Гайворонської територіальної громади з питань діяльності виконавчих органів (соціальна сфера) презентували спільну доповідь: «Формування туристичного бренду громади». Під час роботи учасниками семінару проаналізовано стан туристичної галузі України та загальні тенденції розвитку у післявоєнний період; розкрито питання туроператорської діяльності під час військового стану; розглянуто досвід територіальних громад та бачення провідних туристичних компаній від адаптації до викликів після Перемоги; визначено просторовий, інституційний, економічний виміри туристичного потенціалу регіонів України; запропоновано практичний досвід, нові тренди, нові можливості, нові маршрути; опрацьовано міжнародний досвід відбудови туристичного сектору після збройних конфліктів; запропоновано візію та стратегію повоєнного відновлення українського туризму та місце України у майбутньому світовому туристичному просторі.


Вже стало гарною традицією на факультеті природничої освіти та природокористування проведення наукових заходів. Тому 18-19 квітня 2024 року на базі кафедри географії, геодезії та землеустрою відбулася Х Всеукраїнська науково-практична конференція (з міжнародною участю) «Географія та екологія: наука і освіта».
Конференцію підтримали й стали її співорганізаторами: Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини факультет природничої освіти та природокористування кафедра географії, геодезії та землеустрою; Інститут педагогіки НАПН України, відділ методики навчання географії та економіки, Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, природничо-географічний факультет, кафедра географії; Одеський національний університет імені І.І. Мечникова, геолого-географічний факультет; Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, географічний факультет кафедра економічної географії та екологічного менеджменту; Університет Григорія Сковороди в Переяславі, факультет природничої освіти, кафедра екології, географії і методики навчання; Софійський університет імені Святого Климента Охридського (Болгарія), Ойцовський національний парк (Польща); КЗ «Гайворонський районний краєзнавчий музей», Гайворонської міської ради Кіровоградської області; Газета «Краєзнавство. Географія. Туризм».
У конференції взяли участь понад 60 учасників з різних регіонів України: Київської, Сумської, Черкаської, Кіровоградської, Одеської, Миколаївської, Полтавської областей та м. Києва.
Головна мета конференції – обмін знаннями та досвідом, пошук рішень з актуальних проблем розвитку освіти і науки в Україні. У роботі конференції взяли участь керівники державних організацій, експерти з питань реформування освіти та науки України, науковці, фахівці науково-дослідних організацій, викладачі, педагоги, методисти, аспіранти та студенти.
Під час конференції обговорювалися такі питання:
- Інтеграція вітчизняної географічної й екологічної освіти і науки у міжнародний простір.
- Історія становлення географії у незалежній Україні.
- Фундаментальні та прикладні дослідження в географії: досягнення, проблеми, перспективи.
- Екологічний моніторинг України та зарубіжних країн.
- Активні форми і методи навчання географії та екології у закладах освіти.
Офіційне відкриття конференції розпочалося з вітального слова завідувача кафедри географії, геодезії та землеустрою, доктор педагогічних наук, професора Оксани Браславської, яка зазначила, що в своїх здобутках наука завжди базувалася на наполегливій і кропіткій праці вчених, а у досягненнях завжди покладалися на активності освітян. Також проаналізувала тенденцію розвитку сучасної географічної, екологічної освіти на факультеті природничої освіти та природокористування, кафедрі.



Після офіційного відкриття конференції розпочалося пленарне засідання, в межах якого головні спікери конференції презентували свої доповіді. Під час роботи конференції, засобами відеоресурса Meet, до виступів доєдналися:
з доповіддю на тему: «Дюни Прибузького Полісся та їх сучасне господарське використання» доктор географічних наук, професор кафедри географії Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського Денисик Григорій Іванович;
з доповіддю на тему: «Із досвіду роботи кафедри» завідувач кафедри географії, методики її навчання та туризму Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка, кандидат педагогічних наук, доцент Шуканова Анжела Анатоліївна;

з доповіддю на тему: «Навколишнє середовище як засіб навчання географії в закладах загальної середньої освіти» доктор педагогічних наук, професор, заввідділу навчання географії та економіки Інституту педагогіки НАПН України Назаренко Тетяна Геннадіївна;
з доповіддю на тему: «Аналіз грозової активності у Сумській області» кандидат географічних наук, доцент кафедри загальної та регіональної географії Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка Корнус Анатолій Олександрович;

з доповіддю на тему: «Академія сільського розвитку ГО «Спілка сільського зеленого туризму України» завідувач кафедри загальної та регіональної географії, кандидат географічних наук, доцент Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка Корнус Олеся Григорівна;

з доповіддю на тему: «Підвищення якості викладання географії в ЗЗСО засобами геоінформаційних систем» кандидат педагогічних наук, доцент кафедри географії, методики її навчання та туризму Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка Федій Олександр Анатолійович;

з доповіддю на тему: «Теоретичні засади проектування змісту професійної підготовки майбутнього еколога» доктор педагогічних наук, професор кафедри хімії та екології УДПУ імені Павла Тичини Совгіра Світлана Василівна

з доповіддю на тему: «Міжпрежметність зв’язків у природничій освіті» завідувач кафедри біології та здоров’я людини УДПУ імені Павла Тичини, кандидат біологічних наук, професор Красноштан Ігор Васильович.

На другий день конференції відбулася екскурсія до Національного дендрологічного парку «Софіївка». Цікава історична подорож, спілкування та позитивні емоції – все це чекало на учасників конференції. Адже Софіївка – відома туристична перлина України, музей садово-паркового мистецтва, місце, де можна поринути у казковий романтичний світ природи та краси.


Науковці мали можливість відвідати могилу цадика Нахмана, синагогу та ряд інших культових й релігійних об’єктів паломництва хасидів.

З особливостями територіальних відмінностей культурного та релігійного просторів Уманщини учасників конференції познайомила член громадської спілки «Всеукраїнської асоціації гідів» Ліана Роднікова.
Наприкінці заходу було підбито підсумки роботи конференції, а всіх зацікавлених запрошено до співпраці. За результатами роботи конференції підготовлено збірник тез доповідей, а також усім учасникам конференції надіслано програму роботи й сертифікати.





В наш час музейна педагогіка розвивається в багатьох країнах світу, удосконалюються її форми і методи роботи із здобувачами освіти різного рівня, уточнюється категоріальний апарат. Музейна освіта може розумітися як просвітницька діяльність у музеї, що активно сприяє процесу виховання особистості, якісного засвоєння навчального матеріалу Її результати сприяють формуванню нового способу мислення, відходу від авторитарних принципів та підвищенню мотивації до навчальної діяльності, що відповідає сучасним тенденціям особистісно-орієнтованої освіти.
Процес взаємодії закладу освіти і музею повинен відбуватися у тісній співпраці викладачів і музейних фахівців з метою створення інтересу щодо нової, надзвичайно корисної і цікавої справи. Викладач, що береться за це, має відчувати потребу в переосмисленні освітніх категорій, у поглибленому вивченні сучасних підходів до навчання, виховання в умовах музейного середовища. Інтеграція закладу освіти і музею має відбуватися перш за все на місцевому, локальному грунті, з’ясуванні різних особливостей її практичної реалізації та взаємодії із сучасними тенденціями розвитку вітчизняної освіти.
Заняття в музеї дає надзвичайні можливості в сфері формування художньо-естетичної культури здобувачів освіти, реалізації інтегрованих підходів у процесі вивчення певних тем, збагаченню знань здобувачів, формуванню культури поведінки в музеї.
З метою реалізації елементів музейної освіти 17.04.24 р. на базі КЗ «Гайворонський краєзнавчий музей» Гайворонської міської ради Кіровоградської області канд. геогр. наук, доцентом кафедри географії, геодезії та землеустрою Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини Олексієм СИТНИКОМ для студентів 1 курсу Гайворонського політехнічного фахового коледжу було проведено заняття на тему: «Географічне середовище як сфера взаємодії суспільства і природи».
Для розкриття теми використовувався місцевий краєзнавчий матеріал. Важливим завданням проведеного заняття є ознайомлення студентської молоді з матеріальною і духовною спадщиною населення Гайворонського краю, фізико-географічними умовами території, проявами взаємодії суспільства і природи на місцевому рівні, адже процеси модернізації освіти в Україні спрямовані на формування активного громадянина, свідомої особистості, усебічно розвинутої людини.






9 квітня 2024 року відбулася відкрита лекція на тему: «Антропогенне остепніння Середнього Побужжя: чинники, сучасний стан, оптимізація» для студентів ОС «Бакалавр» декількох ОП факультету природничої освіти та природокористування, яку провів доктор географічних наук, професор кафедри географії природничо-географічного факультету Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського, академік Академії наук вищої освіти України, відмінник освіти України, почесний професор Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини Денисик Григорій Іванович.
У ході заняття професор розповів про сучасний стан антропогенного ландшафту Середнього Побужжя, проаналізував чинники його остепніння та можливі наслідки від змін, що вплинуть на подальше раціональне природокористування. Процеси остепніння в Україні зумовлені глобальним потеплінням клімату, а регіональні відміни остепніння, зокрема лісополя, залежать від антропогенного навантаження на ландшафт та його сучасної структури. Найбільш виразно тенденція підвищення температури повітря, зокрема й у межах досліджуваного модельного регіону України – Середнього Побужжя, прослідковується за минулі 20 років. Загалом, зростання середньорічних значень температури повітря відбулось внаслідок потепління взимку, змінився також режим зволоження, посушливість тощо.
Науково-педагогічні працівники, здобувачі вищої освіти щиро вдячні Денисику Григорію Івановичу за цікаву новітню інформацію в царині географічної науки і освіти.




Зі святом вас, невтомні першовідкривачі та мрійники! Бажаємо нових цікавих відкриттів і звершень!
Щороку в крайню суботу березня в Україні відзначається день географа. Це свято, яке бере початок з 27 березня 1958 року. Хто ж такі географи? Це ті, хто любить Землю не лише розумом, а і серцем, хто готовий щоденно дізнаватися щось нове, скрупульозно досліджувати, вивчати, вдосконалюватися; це ті, хто пише про вічне.
Дозвольте усіх вас привітати з вашим святом! Зичимо кожному:
Підкорити свій власний Еверест;
Аби життя зажди било справжнім Єллоустонським гейзером;
Завжди бути на абсолютній висоті;
Завжди дружити з географічними координатами, і ніколи не губитися по життю;
Перетинати Лінію переміни дат завжди зі сходу, і завжди залишатися молодшими (хай навіть на день )
Мати в гаманці свій Клондайк, який би задовольняв всі ваші потреби, і тримав у стабільності ваші золото-валютні резерви;
Завжди прямувати за своїм азимутом до успіху, і аби стрілка вашого життєвого компасу вказувала правильно, без всяких магнітних відхилень;
Аби ваше серце завжди зігрівав свій власний Гольфстрім;
Всі негаразди в житті від вас забирало Західне перенесення, і відносило від вас якнайдалі ;
Аби у вашому будинку завжди був штиль, або легенький весняний вітерець благополуччя й достатку;
Щоб ваші літосферні плити з другою половинкою завжди тільки сходилися, і не було жодних розломів;
Аби в тілі завжди бурхливим потоком розливалася Амазонка здоров’я, а ваше життя було довгим як Ніл, і долало всі життєві перешкоди;
Мати стільки вірних друзів, скільки островів в Океанії, а ворогів – скільки річок в Аравії;
Проміле вашого особистого щастя завжди було високим і головне – стабільно високим
Але завжди бути в житті обережними, і не доходити до крайніх точок!
З повагою колективи дружніх кафедр факультету
природничої освіти та природокористування.
З 26 по 29 березня 2024 року професор кафедри географії, геодезії та землеустрою Оксана Браславська та викладач Людмила Озерова взяли участь у VI Міжнародному науково-практичному WEB-форумі «Forum Sois, 2024: розбудова єдиного відкритого інформаційного простору освіти впродовж життя».
Організаторами WEB-форуму виступили Міністерство освіти і науки України, Департамент науки і освіти Харківської обласної державної адміністрації, Українська інженерно-педагогічна академія, ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Західноукраїнський національний університет, Національний авіаційний університет, Український державний університет імені Михайла Драгоманова, Український державний університет науки і технологій (Дніпро), НМЦ ПТО у Харківській області, НМЦ ПТО у Донецькій області (тимчасово м. Луцьк), а також стратегічні партнери за згодою – провідні наукові установи, заклади освіти і громадські об’єднання України і зарубіжжя.
Місією WEB-форуму стало запровадження ідей розбудови єдиного відкритого інформаційного освітнього простору шляхом об’єднання зусиль наукових установ і закладів освіти України та європейських країн, а також держав, що обрали пріоритетним шлях сталого розвитку науки і освіти.
Основні напрями роботи форуму були:
1. Трансдисциплінарна парадигма цифрової трансформації суспільства. Управління змінами та якістю наукового та освітнього процесів.
2. Психологічні засади розбудови єдиного відкритого інформаційного простору освіти впродовж життя.
3. Стратегії цифрової трансформації освіти: засоби, методики, технології, системи.
4. Сучасні підходи наукових інформаційних центрів і бібліотек у забезпеченні системної освітньої аналітики та соціальних комунікацій.
5. Освіта дорослих в умовах динамічного розвитку інформаційного суспільства
6. Університетська освіта: тенденції сьогодення.
7. STEM-освіта: досвід, реалії, стратегії.
Ми щиро дякуємо організаторам VI Міжнародного науково-практичного WEB-форуму за цінний досвід.


26 березня на факультеті природничої освіти та природокористування відбулося інтелектуальне змагання здобувачів загальної середньої освіти Уманських ліцеїв №1, №2 та № 3 Уманської міської ради Черкаської області. Організаторами заходу виступили науково-педагогічні працівники кафедр біології та здоров’я людини, географії, геодезії та землеустрою й хімії та екології.
Метою змагання було поглибити знання здобувачів освіти з біології, географії, хімії та екології; сприяти патріотичному вихованню, удосконаленню умінь командної роботи, формуванню навичок оцінювання й аналізу інформації, і найголовніше, дати можливість дітям поспілкуватися у невимушеній, дружній атмосфері та відволіктися від буденності.




Ліцеїсти вразили присутніх глибокими знаннями з природничих наук, вміннями швидко реагувати на поставлені завдання, виявляти толерантність, дружелюбність, щирість, завзятість.

За підсумками змагання 1 місце посіла команда «Лідер» (ліцей №2) – 33 бали; 2 місце команда «Екос» (ліцей №3) – 31 бал; 3 місце «Сила життя» (ліцей №1) – 30 балів.



Колектив факультету природничої освіти та природокористування щиро вітає переможців! Вдячні вчителям за підготовку здобувачів освіти та адміністрації ліцеїв за сприяння в організації заходу.
На підставі рішення атестаційної колегії МОН України кандидату географічних наук Безлатній Любові Олександрівні присвоєно звання доцента кафедри географії, геодезії та землеустрою!
Це почесне звання не лише гідне і заслужене визнання напрацювань, але й вартий наслідування приклад наполегливості, цілеспрямованості, що має мотивувати, надихати всіх науковців!
Колектив факультету природничої освіти та природокористування, кафедри географії геодезії та землеустрою щиро вітають Любов Безлатню з присвоєнням вченого звання та бажають не переставати ставити перед собою великі життєві цілі. Нехай Ваші ідеї втілюються в життя, а професійна діяльність приносить задоволення, благополуччя, дає можливості та гарантує гідну винагороду!
Міцного Вам здоров’я, життєвої енергії, підтримки родини, друзів та колег!
Вручення атестатів ректором університету проф. Олександром Безлюдним відбувалося на вченій раді університету 26 березня 2024 року.
