«Новини кафедри»
10 квітня 2025 року викладачі кафедри географії, геодезії та землеустрою Рожі Томас, Брикін Євгеній та викладач кафедри хімії та екології Мандебура Святослав взяли участь у вебінарі на тему: «Робота над (з) дисертаціями».
Захід був присвячений ключовим аспектам підготовки, написання та супроводу дисертаційних досліджень. Учасники мали змогу ознайомитися з сучасними підходами до організації наукової роботи, методологічними порадами щодо побудови структури дисертації, формулювання наукової новизни, а також етичними аспектами дослідницької діяльності.
Ознайомилися із Web of Science Core Collection, Journal Citation Reports, EndNote, EndNote Click. MJL, а також проаналізували дисертації з ProQuest Dissertation and Thesis Citation Index,
Спікери вебінару – досвідчені науковці, методологи та керівники дисертацій – поділилися практичними рекомендаціями та відповіли на актуальні питання учасників.
Участь у заході стала корисним досвідом для викладачів факультету природничої освіти та природокористування та всіх, хто працює над підготовкою якісних дисертаційних досліджень. Отримані знання та поради обов’язково стануть у пригоді в подальшій науковій діяльності.






Гостьова лекція – активний метод навчання нового рівня освіти, а ще й надзвичайно цінний, коли його пропонують знані в Україні фахівці у сфері педагогіки й методики навчання. 8 квітня 2025 року здобувачі вищої освіти за ОП Середня освіта (Географія. Біологія та здоров҆я людини), науково-педагогічні працівники мали нагоду прослухати онлайн гостьову лекцію про практичний досвід на тему «Методика навчання географії як навчальна дисципліна: проблеми і перспективи», організовану кафедрою географії, геодезії та землеустрою, яку прочитала доктор педагогічних наук, професор, завідувач відділу навчання географії та економіки Інституту педагогіки НАПН України Назаренко Тетяна Геннадіївна.
Під час лекції Тетяна Геннадіївна зупинилася на поясненні теоретичних засад методики навчання географії як педагогічної науки про закономірності й особливості процесу навчання географії в школі, висвітлила доробки науковців Інституту педагогіки НАПН України та власний досвід щодо їх впровадження в освітній процес, довівши, що загальноосвітня цінність шкільного курсу географії полягає в тому, що у процесі його вивчення учні знайомляться з реальним життям у навколишньому середовищі, з життям суспільства в усіх його проявах і зв’язках.
Гостьову лекцію проведено з використання платформи Google Meet. Високий професіоналізм, педагогічна майстерність, компетентність і активність лектора викликали позитивні враження, зацікавленість, відповідну реакцію присутніх. Кожна така зустріч дозволяє здійснювати практику поглиблення дружніх стосунків між ЗВО й науковими установами України.
Лекція пройшла на високому науковому рівні, а представлена інформація про особливості методики навчання географії здобувачів загальної середньої освіти дозволила майбутнім учителям географії усвідомити потребу в її глибокому вивченні для майбутньої професійної діяльності в школі.
Щиро вдячні Тетяні Геннадіївні за інформативну лекцію.



3 квітня 2025 року на факультеті природничої освіти та природокористування відбулася зустріч із доктором географічних наук, професором, професором кафедри географії Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського, академіком Академії наук вищої освіти України, заслуженим діячем науки і техніки України Григорієм Денисиком.
Традиційно Григорій Іванович зустрівся із науково-педагогічними працівниками кафедри географії, геодезії та землеустрою і здобувачами вищої освіти, що навчаються за освітніми програмами: Середня освіта (Географія. Біологія та здоров’я людини), Середня освіта (Біологія та здоров’я людини. Хімія), Геодезія та землеустрій, Екологія.
Григорій Іванович провів лекційне заняття на тему «Белігеративні ландшафти», наголосивши на актуальності вивчення ландшафтних комплексів, що виникли в результаті ведення військових дій або підготовки до них; ознайомив із класифікацією та структурою белігеративних ландшафтів; розкрив історичні аспекти їх формування на території України; зауважив на великій науковій цінності курганів, городищ, валів та інших підкласів белігеративних ландшафтів для проведення географічних, історичних, ґрунтознавчих та ботанічних досліджень.


Тема лекції викликала жвавий інтерес у слухачів, тому Григорій Іванович передав для ознайомлення і загального користування на кафедру примірник монографії «Белігеративні ландшафти Поділля», яка написана ним у співавторстві з Оленою Антонюк.

Формат гостьових лекцій активно підтримується на факультеті природничої освіти та природокористування, адже вони сприяють всебічному розвитку здобувачів вищої освіти, поглиблюють їхні знання. Тож, студенти та викладачі завжди щиро раді подібним зустрічам і вдячні Григорію Івановичу за візит.

У бібліотеці Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини відбувся науково-методичний захід, присвячений питанням публікаційної активності в міжнародних наукометричних базах Scopus та Web of Science. У заході взяли участь викладачі факультету природничої освіти та природокористування, які обговорили сучасні вимоги до наукових публікацій, індексацію наукових статей і підвищення цитованості досліджень.
Під час зустрічі було розглянуто алгоритм підготовки статей для публікації в рейтингових журналах, критерії відбору якісних наукових видань, а також виклики, з якими стикаються вчені при інтеграції своїх досліджень у світовий науковий простір. Особливу увагу приділили питанням академічної доброчесності, унікальності наукових текстів та ефективного використання інструментів аналітики, які пропонують Scopus і Web of Science.
За результатами заходу учасники отримали практичні рекомендації щодо реєстрації профілів дослідників у міжнародних наукових системах, роботи з бібліографічними менеджерами та підвищення наукової впізнаваності своїх праць.
Факультет природничої освіти та природокористування продовжує активно підвищувати рівень дослідницької діяльності, сприяючи інтеграції української науки у світовий академічний простір.




28 березня 2025 року на факультеті природничої освіти та природокористування відбулася настановча нарада перед початком виробничої (педагогічної) практики для здобувачів вищої освіти ОС «Бакалавр» спеціальностей 014.06 Середня освіта (Хімія) та 014.07 Середня освіта (Географія).
Участь у нараді взяли студенти ІІ та ІІІ курсів денної та заочної форм навчання. Модератором зустрічі виступила Тетяна Небикова, керівник виробничої практики на факультеті, яка надала чіткі роз’яснення щодо організаційних етапів практики, її структури та змістового наповнення. Також у нараді взяли участь керівники практик, методисти з педагогіки, які окреслили свої функції у процесі супроводу студентів.
Під час заходу було акцентовано увагу на таких ключових питаннях:
- оформлення документації та вимоги до звітності;
- дотримання педагогічної етики та принципів академічної доброчесності;
- особливості взаємодії з базами практики;
- питання охорони праці та безпеки життєдіяльності під час проходження практики, що є надзвичайно важливим у професійній діяльності педагога.
Настановча нарада відбулася в онлайн-форматі за допомогою Google Meet, що дозволило забезпечити зручний формат взаємодії між учасниками.
Період проходження практики триватиме з 31 березня по 26 квітня 2025 року.
Адміністрація факультету бажає здобувачам освіти продуктивної та змістовної практики, яка сприятиме професійному зростанню майбутніх педагогів.

Факультет природничої освіти та природокористування підтримує постійну взаємодію із закладами загальної середньої освіти та позашкільними закладами міста Умані та району. Однією із форм роботи є проведення спільних семінарів, практикумів, конференцій, консультацій, що спрямовані на обмін досвідом між науково-педагогічними працівниками факультету та вчителями, обговорення новинок освіти, забезпечення взаємодії для розвитку компетентнісного потенціалу здобувачів освіти. На факультеті є доброю традицією проведення інтелектуальних конкурсів між здобувачами освіти уманських шкіл.
Цьогоріч, 27 березня за ініціативи факультету відбулося інтелектуальне змагання у формі брейн-рингу під назвою «Загадковий світ природи». Учасниками заходу стали здобувачі загальної середньої освіти Уманських ліцеїв №1, №2 Уманської міської ради Черкаської області.

Метою змагання було поглибити знання здобувачів освіти з біології, географії, хімії та екології; сприяти патріотичному вихованню, удосконаленню умінь командної роботи, формуванню навичок оцінювання й аналізу інформації, і найголовніше, дати можливість дітям поспілкуватися у невимушеній, дружній атмосфері та відволіктися від буденності.
Ліцеїсти вразили присутніх глибокими знаннями з природничих наук, вміннями швидко реагувати на поставлені завдання, виявляти толерантність, дружелюбність, щирість, завзятість.



За підсумками змагання 1 місце посіла команда «Лідер» (ліцей №2) – 33,5 бали; 2 місце команда «Природні інтелектуали» (ліцей №1) – 33 бали.



Колектив факультету природничої освіти та природокористування щиро вітає переможців! Вдячні вчителям за підготовку здобувачів освіти та адміністрації ліцеїв за сприяння в організації заходу.


28 березня 2025 року на факультеті природничої освіти та природокористування відбулася настановча нарада для здобувачів вищої освіти ОС «Магістр» денної та заочної форм навчання спеціальностей:
014.05 Середня освіта (Біологія та здоров’я людини);
014.06 Середня освіта (Хімія);
014.07 Середня освіта (Географія).
Модераторкою зустрічі виступила Тетяна Небикова, старша викладачка кафедри біології та здоров’я людини, керівник виробничої практики на факультеті. У нараді взяли участь керівники груп та методисти, які супроводжуватимуть здобувачів вищої освіти-практикантів під час проходження практики.
Під час зустрічі було детально розглянуто:
- цілі та завдання виробничої (педагогічної) практики;
- етапи та структура звітності;
- вимоги до охорони праці та безпеки життєдіяльності в закладах освіти;
- роль педагога в утвердженні принципів толерантності та інклюзивного навчання;
- особливості взаємодії з учасниками освітнього процесу, зокрема – з дітьми з особливими освітніми потребами.
Учасникам нагадали, що всі методичні матеріали, зразки документів та додаткова інформація розміщені на сайті факультету у відповідному розділі, присвяченому практиці.
Практика триватиме з 31 березня по 10 травня 2025 року на базі закладів загальної середньої освіти.
Адміністрація факультету бажає здобувачам освіти продуктивної та змістовної практики, яка сприятиме професійному зростанню, формуванню педагогічної майстерності та розвитку чуйного ставлення до кожного учня.


26.03.2025 року на Вченій раді факультету природничої освіти та природокористування відбулося нагородження здобувачів вищої освіти, які стали переможцями першого етапу Всеукраїнської олімпіади з «Біології», «Географії», «Хімії», «Геодезії та землеустрою».
Майбутнє України визначається інтелектуальним потенціалом її нації. Сьогодні особливо важливо залучати талановитих і обдарованих здобувачів освіти до наукової діяльності, адже їхні розумові та творчі здібності все частіше розглядаються як цінний ресурс держави, фундамент її стабільного розвитку.
Олімпіада – це символ сили, відваги та впевненості, адже розум завжди веде до перемоги. Саме активна та цілеспрямована молодь, яка прагне досягти своїх цілей і здатна критично оцінювати виклики сучасного світу, уособлюєте майбутній успіх України.







27 березня відбулася бінарна гостьова лекція «Компетентнісний підхід у навчанні географії» для здобувачів бакалаврського і магістерського рівнів освітніх програм «Середня освіта (Географія)» Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка та «Середня освіта (Географія. Біологія та здоров’я людини)» Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини.

Оксана Браславська, доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри географії, геодезії та землеустрою під час лекції зосередила увагу присутніх здобувачів і викладачів на теоретичних засадах компетентнісного навчання географії, висвітлила власні доробки щодо розв’язання проблем його впровадження в освітній процес.

Натомість Любов Вішнікіна, доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри географії, методики її навчання та туризму висвітлила прикладний аспект впровадження компетентнісного підходу до проєктування уроків географії. Особливу увагу вона приділила проблемі оцінювання груп навчальних результатів учнів та конструюванню і застосуванню компетентнісно-орієнтованих завдань.

Актуальна на часі тема лекції об’єднала широке коло учасників, небайдужих до процесів, що відбуваються у вітчизняній освіті. Адже саме від сьогоднішніх здобувачів, від їхньої вмотивованості та професіоналізму залежить майбутнє шкільної географічної освіти.

Висловлюємо щиру подяку колегам з дружньої кафедри географії, методики її навчання та туризму Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка за активну участь в організації цікавої й актуальної лекції та сподіваємося на подальшу співпрацю.
Викладачі кафедри географії, геодезії та землеустрою професор Оксана Браславська та доцент Інна Рожі з 10 лютого по 21 березня 2025 року проходили онлайн-стажування для викладачів з України, яке організоване факультетом Наук про освіту Білостоцького Університету від ELPD за темою: «Використання сучасних технологій у процесі навчання студентів».
Метою стажування є поглиблення знань та розвиток компетентностей освітян у використанні сучасних цифрових технологій для підвищення ефективності дидактичної діяльності та створення інтерактивних освітніх матеріалів.
За програмою стажування учасники працювали за модулями:
МОДУЛЬ 1: Обговорення цілей та програми стажування, презентація факультету наук про освіту.
Лектор: д-р габ. Марта Ковальчук-Валендзяк, професор UwB.
МОДУЛЬ 2: Canva.
Зустріч 1: Вступ до Canva і створення базових проєктів.
Мета: Ознайомлення учасників з базовими функціями Canva та створення простих графічних матеріалів.
Програма:
1. Вступ до Canva: огляд можливостей інструменту та його безкоштовних функцій.
2. Реєстрація облікового запису та навігація по інтерфейсу.
3. Створення простих графік (плакати, пости, запрошення, сертифікати).
4. Використання готових шаблонів.
5. Практичне завдання: створення першого плаката / постера для конференції.
Зустріч 2: Розширені функції Canva – створення презентацій та освітніх матеріалів.
Мета: Навчання розширених функцій Canva зі створення презентацій та друкованих матеріалів.
Програма:
1. Створення інтерактивних презентацій (співпраця, спільний доступ).
2. Персоналізація проєктів (додавання власних графік, фото, зміна кольорової гами).
3. Розробка інфографік і друкованих матеріалів (дипломи, робочі листи, буклети).
4. Приклади використання Canva в освіті для залучення здобувачів освіти.
5. Практичне завдання: створення презентації або інфографіки на обрану освітню тему.
МОДУЛЬ 3: ChatGPT.
Зустріч 1: Вступ до ChatGPT – створення освітнього контенту.
Мета: Демонстрація базового функціоналу ChatGPT і його застосування для створення освітніх матеріалів.
Програма:
1. Вступ до ChatGPT: принципи роботи та основи використання.
2. Використання в освіті: створення описів занять, сценаріїв уроків, навчальних посібників.
3. Практичні приклади: створення текстів (оповідань, статей) для занять.
4. Практичне завдання: розробка сценарію короткого заняття або домашнього завдання за допомогою ChatGPT.
Зустріч 2: Розширені можливості ChatGPT – автоматизація завдань і інтерактивні інструменти.
Мета: Демонстрація розширених функцій ChatGPT для автоматизації завдань і створення інтерактивних вправ.
Програма:
1. Автоматизація завдань: створення тестів, запитань для вікторин.
2. Генерація інтерактивних матеріалів: діалоги, вікторини, відкриті завдання.
3. Практичні приклади: розробка вікторини з питаннями різного рівня складності.
4. Практичне завдання: створення питань і відповідей на освітню тему з аналізом результатів.
МОДУЛЬ 4: Інтерактивні онлайн-інструменти.
Зустріч 1: Wordwall.
Опис: Платформа для створення інтерактивних ігор, вікторин і вправ.
Застосування: Створення цікавих навчальних матеріалів для повторення, оцінювання та закріплення знань.
Зустріч 2: Padlet.
Опис: Віртуальна дошка для спільної роботи з текстами, зображеннями, відео.
Застосування: Збір ідей, проєктів і ресурсів від учнів у режимі реального часу.
Зустріч 3: Mentimeter.
Опис: Інструмент для створення інтерактивних презентацій і збору відгуків у реальному часі.
Проходження онлайн-стажування для викладачів з України на базі факультету Наук про освіту Білостоцького Університету від ELPD за темою: «Використання сучасних технологій у процесі навчання студентів» дозволило їм набути нових знань, сформувати нові професійні компетентності в науково-дослідній діяльності; здійснити набуття навичок професійної діяльності відповідно до європейських стандартів якості вищої освіти; засвоєння сучасних форм, методів та засобів навчання; вивчення новітніх педагогічних технологій, перспектив їх розвитку та впровадження в освітній процес.







